Ads 468x60px

Labels

Friday, January 8, 2010

Jantina Ayam Mutiara

Jutaan terima kasih diucapkan kepada saudara Shahrom yang sudi berkongsi ilmu dengan saya pada hari ini. Harapan saya, jika saudara Shahrom mempunyai blog, alangkah bagusnya.hehehe..

Di sini saya kongsikan sedikit info yang telah diberikan oleh saudara Shahrom.

1. Mengenalpasti jantina ayam nie lebih mudah jika kita lihat betul2 rupa & kelakuan ayam nie..
2. Betina lebih kecil, rendah & bentuk badan memanjang
3.
Yg jantan pulak lebih tinggi badan bentuk lebih bulat membongkok..
4.
jantan juga memiliki warna bulu, cuping telinga & putih di muka yg lebih terang & terserlah
5. Yang jantan juga slalu kelihatan ingin mendominasi kawasan seperti mengejar/ menghalau ayam lain
6. yg kena halau tu sure la jantan jugak yg..sbb takkan jantan nak halau yg betina..rugi loh
7. dominasi mendominasi jelas ketara time musim mengawan/ bertelur
8. ayam betina slalu buat wak donno saja manakala jantan lebih peka kpd keadaan sekeliling

sekali lagi saya ucapkan jutaan terima kasih kepada saudara Shahrom, alangkah mudahnya untuk saya mempelajari jantina ayam mutiara sekiranya saya berada di kampung..

No comments:

Post a Comment

 

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About