Ads 468x60px

Labels

Thursday, November 18, 2010

Stok Anak Itik Nila dah habis dijual

Assalammualaikum,
stok anak itik nila sudah habis dijual,
sekarang musim hujan, telur rosak ditengelami air. rugi sangat2,
duit yang saya peroleh dari jualan itik 100% digunakan untuk beli makanan ayam dan itik.
saya tidak memperoleh sebarang untung dari perniagaan ini,takpelah, hanya sekadar hobi dan mengisi masa lapang.hehe..
sekarang saya cuba menjalankan perniagaan incubator plastik pula, entahlah laku ke tak.hehe
ni contoh incubator pertama ciptaan saya (idea dr blog org lain)

ini pula generasi pertama itik yang saya bela :-

ayam mutiara kt bawah ni sudah disembelih kerana semua jantan ( saya sedang mencari stok baharu ), ayam piru masih wujud, cuma tiada betina sahaja. sudah beberapa kali hampir menemui ajal,selamat mak tolong tengok2kan. tq mama.hehe..


7 comments:

  1. Saudara Amar..teruskan projek incubator.....saya doakan saudara terus dan terus berjaya...anak itik yang saya beli dari saudara amar sangat sihat dan comel2...terima kasih banyak2....

    ReplyDelete
  2. Keli Oh Keli,
    modal tak berapa nk banyak, jd nk mulakan kos bina 1 incubator pon bermasalah.hehe...myb minggu dpn baru start cari termostat kot. sbb tu yg paling penting.

    ank itik tu cukup makan,
    sy bagi makan dedak gemuk (warna itam), sblum hantar tu, saya dah mandikan dan jemur kt panas sekejap, tu yg bulu kering dan cantik tu.

    ReplyDelete
  3. Salam amar...saya nk tanya sikit...hari ini sepasang ayam selasih,dan 3 ekor ayam kampung mati dekat tempat saya.Dalam bulan ini juga sepasang itik yg saya cerita kat amar hari tu juga mati.

    adakah kita perlu beri suntikan tertentu kepada ternakan?saya memang pelik...sebab hari ni tgk sihat..besok dah mati...dan satu lagi...kesemua yg mati tu..sebelum tu akan sakit kaki...kaki jadi lembik....

    ReplyDelete
  4. Salam,
    saya tak pastila sbb saya ternak secara hobi je.

    ayam2 tu makan dedak jenis apa? yg warna kuning tu ke?
    cuba bagi minum ubat merah yg ada gambar itik kt dpn botol tu ( sebotol RM5 ).
    tp ada penternak ayam piru bagitau mak saya, klau ayam piru sakit, bagi minum ubat serbuk cap kaki 3 (50sen 1 paket kot ).

    lagi 1, ayam2 tu ddk atas tanah ke?

    ReplyDelete
  5. ya...ayam atas tanah..mana nk dapatkan ubat2 tu>?

    ReplyDelete
  6. kt petshop ada, ckp msalh pe, nnti dia bagi ubat yg sesuai. klau yg jenama champion tu cm tak berkesan sgt, saya guna yg botol gemuk dpn ada gmbr itik, yg tu bg anak2 ayam minum ( cmpur dgn air, 1 cap = 1 bekas air kecik warna putih tu ).

    dlu kalau tgk ayam monyok je, berak pon cm berkapur je, tu yg bagi ubt tu, lps tu ok la.

    skrg dh xguna sgt ubat tu sbb skrg bagi makan dedak jenis hitam (dedak penggemuk ayam pedaging rasanya), ayam pon sihat, gemuk. itik yg azam beli tu makan dedak tu la. bulu pun cantik. klau dedak kuning saya xsuka sgt, anak ayam jd monyok. klau bg mak bapak ayam makan xpelah, klau anak mcm kurang sesuai la.hehe

    btw, anak keli sekor brapa RM?

    ReplyDelete
  7. tq amar atas informasi yg diberi.

    buat masa ni benih keli saya tidak dijual,sebab yg benih dari ladang saya digunakan untuk keperluan ladang sendiri sahaja.

    tapi biasanya kawan2 yg jual benih keli

    2 inci harganya antara 4 sen-5sen
    3 inci harganyaa antara 8 sen-10 sen

    ReplyDelete

 

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About