Ads 468x60px

Labels

Wednesday, May 4, 2011

Harga Itik Nila


Harga itik nila adalah seperti berikut
bawah 10 ekor, RM 5
20 ekor ke atas , RM 4

Mahal ke? ( kat Bahau, RM 6.50 seekor )
Itik2 saya telurnya dieram sendiri. saya hanya menggunakan khidmat inkubator jika telur tersebut lambat menetas dan anak itik nila terlalu lemah jika baru menetas. ini mengakibatkan, dalam setahun itik nila saya akan mengeram 2-3 kali sahaja. awal tahun, tengah tahun, dan akhir tahun.

saya hanya mempunyai induk betina matang lebih kurang dalam 4-5 ekor sahaja. setiap ekor menghasilkan telur lebih kurang 10 biji dan InshaAllah, semuanya akan menetas dengan baik jika tidak terkena air dan gangguan dari tikus.

saya tidak menjual induk matang kerana harganya yang tinggi RM17/kg. tetapi jika atas faktor perubatan yang sangat memerlukan itik nila. Saya akan pertimbangkan (bergantung pada stok ) dan hanya jantan yang mungkin akan dijual.Telur itik nila juga saya akan jual atas faktor perubatan jika saudara/i amat2 memerlukan, tetapi saya hanya akan jual sekiranya telur tersebut belum dieram oleh itik nila.

tempoh pengeraman telur itik nila memakan masa hampir 1 bulan lebih dan menyamai tempoh eraman telur angsa. warna telur itik nila berwarna kuning cair, tidak seperti telur itik biasa.
bagi yang berminat untuk mendapatkan baka itik nila putih, sila hubungi saya. sekiranya anda ada itik nila hitam dan ingin bertukar baka dengan saya, saya amat mengalu-alukan ( tukar suka sama suka, anak itik nila digalakkan)

Bagi saya, itik nila ini sangat istimewa dari itik biasa kerana itik nila jinak seperti ayam kampung. sekiranya saudara/i membawa bekas makanan ke kawasan reban, itik nila ini akan sentiasa melompat2, untuk mendapatkan makanan tersebut dari tangan anda. 

8 comments:

  1. adek,
    itik telur memang murah. dalam RM3 dh boleh dapat kt kedah.
    lagipun itik telur bertelur tiap2 hari. itik nila tak bertelur tiap2 hari.
    beza tau itik nila dengan itik telur.

    kt setengah2 tempat, itik nila boleh dapat dengan harga RM4. tu pon jarang2 sahaja.

    org yang jual itik nila di pasar ada minta saya jual anak2 itik nila kt dia, dia sanggup ambil RM3-4 seekor dan dia jual RM5 sekor. jd, saya rasa lebih baik saya jual sendiri untuk tanggung kos makanan itik nila yang sangat kuat makan.

    ReplyDelete
  2. lokasi dimana?
    nak 20 ekor dulu.
    kalau dekat amik sendiri.
    msg saya, 0104692943, suhaimi.

    ReplyDelete
  3. betuii~ mmg anak nila nih harga lebih dari anak itik teloq..encik ammar masih nak ka anak nila hitam ?

    ReplyDelete
  4. kat mana leh jual itik nie??
    ader pasaran ker kalau ade saya nak bela itik gak >>>> :)

    ReplyDelete
  5. Salam boss..sy baru nk mencuburi dlm bidang menternak itik,nk berniaga..tpi sy xda pengalaman lgi..boleh bgi ilmu sikit..01133591633..ni sy jika sudi membantu.

    ReplyDelete

 

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About