Ads 468x60px

Labels

Friday, December 24, 2010

Inkubator lama saya

Assalammualaikum,
saya nk tunjuk hasil penetasan dr inkubator saya, tapi malangnya saya tak snap gambar masa proses penetasan tersebut. maklumlah, ketika itu hanya menggunakan Nokia Ngage, sekarang sudah bertukar ke Sony Eric k770i, tapi malangnya hanya mampu bertahan sehingga awal disember 2010. selamatlah nokia Ngage ni masih berfungsi dengan baik.hehe..

Inkubator saya ketika mula-mula siap






sekarang



Hasil inkubator
ini??...bukan
ini?? pon bukan

dan ini??? ye betul!!..( tp itik air je, yang warna hitam tu )


kali terakhir saya cuba inkubator saya telah berjaya menetaskan 3biji telur itik ( anak2 itik tersebut dihantar ke kampung), beberapa biji telur ayam ( tak ingat, banyak sangat ), dan telur puyuh.

bukan saya nak tipu, semuanya berjaya ditetaskan. saya tak letak banyak, tong inkubator saya sangat besar. lagipun masa tu hanya ingin mencuba inkubator, sebab tu saya main letak je.

bekas air yang saya gunakan dulu saiz separuh A4, setiap kali air kering, saya tambah balik. telur 2x pusing 1 hari. semua adik saya yang buat. saya masih belajar di KL ketika itu.

saya dh cuba telur ayam kampung - menetas
telur itik air - menetas
telur itik nila - tak cuba sebab ibu itik mengeram sendiri
telur angsa - saya tak ada stok. takleh nak cuba ( org cakap baik bagi itik nila mengeram telur angsa. lg bagus, susah nk eramkan guna inkubator)
telur puyuh - menetas ( klau tak menetas selalunya telur tu dh lama sangat simpan)

sebab tu saya pernah bagitau dalam post sebelum ini, jangan menidakkan kemampuan inkubator pelastik.hehe..

2 comments:

  1. x pa Amar tgh dok cuba telur angsa ...kalau jadi mmg rancak la...lagi sekali angsa bertelur saya bg Amar 2 biji...sekarang ni angsa dah stop telur..saya sekarang mmg harap sgt jadi anak angsa..x larat dok kena serang dengan memerang segenap penjuru ladang..angsa yang ada sekarang x menang kepak(tangan)sbb angsa 4 ekor (1 mengeram, 1 anak) tinggal 2 ja...memerang banyak bawak geng...aduhai...

    ReplyDelete
  2. ooo..
    angsa buat halau memerang ke?
    jiran belakang rumah ada bela angsa,dlm 5 ekor. sekor ibu mengeram dlm 8 biji kot. skrg dh mnts, tinggal lg 15 biji xmenetas. aritu nk beli telur, tp dia xbg.hehe..

    xpe azam, cubala mengeram,
    mintak2 menetas la, yg penting kelembapan tu. sbb bulu angsa tu basah2 sikit, cm itik.

    saya masa mula2 guna inkubator, mmg kalut. Alhamdulillah, lama2 dh faham sangat dengan setting inkubator. cuma xdpt telur angsa je, kalau dapat, bleh la tau berjaya ke x menetas.hehe..

    ReplyDelete

 

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About