Ads 468x60px

Labels

Monday, January 17, 2011

Ayam Warna Warni

Assalammualaikum,
Post hari ini lebih kepada nostalgia zaman kanak-kanak saya beberapa belas tahun yang lepas ( sekarang baru 24thn). Tiap kali pergi pasar, saya akan selalu pergi kt orang yang menjual ayam. mungkin sebab tu yang menyebabkan saya berminat dengan ternakan. Nak tau kenapa? cuba tengok gambar di bawah ini. Menarik bukan?hehe
sampai hari ini saya masih berfikir, bagaimana ayam ni diwarnakan? adakah dicucuk sehinggakan bertukar warna sampai macam tu sekali?hehe... kalau di celup di dalam pewarna, apakah material yang digunakan? kat mana ada jual? kalau ada, saya nak celup kt itik nila saya yang dewasa. agak-agak yang suka merayau2 tu, celupkan dengan warna merah, yang baik warna unggu. fuhhh... mesti kacak itik-itik nila saya nanti.hehe..

jom layan gambar-gambar yang lain




lagi 1


sumber

5 comments:

  1. ya..haha...mmg nostalgia nie...dulu ada bela gak masa kecik2...wahh...amar...sejak dua tiga menjak ni entry2 semua membuatku terkenang zaman silam...bagus2..hehe..

    rasa2..macam pernah terdengar..depa inject warna kat dalam telur tu...macam mana saya x tahu pulak...tu la..mmg tertanya tanya jugak..boh kat keli ka...perghhh..jadi ikan hiasan...mahal sikit kalau jual..

    ReplyDelete
  2. hehe..
    saya suka benda2 lama ni, kkdg tergelak pikir pasal zaman kecik2 dulu, berkubang dlm bendang cari ikan laga la, bangun je dr bendang lintah kerbau kt peha, besar lak tu. ngan lintah2 kecil lg kt betis.nostalgia betul.hehe..

    depa kata suntik, tp tak tau mcm mana yg suntik ni. gmbr2 tu dr indon kot. kt sini susah nk jumpa. kalau ada, nk tau juga cmna buat.hehe

    suntik kt keli 3-4 warna, nmpk belang2 sikit.mahal tu.hehe

    ReplyDelete
  3. kat mne nk beli ayam niyh eyh.....

    ReplyDelete
  4. rasa klu wat bisnes skng untung gak ni...dl singgit sekor...teringat time kecik2 dl

    ReplyDelete
  5. enjek ngn water kaler pon bole,pastu titik kan lilin kat lubang

    ReplyDelete

 

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About