Ads 468x60px

Labels

Thursday, January 6, 2011

Bersiap Sedia Untuk Serangan Sampar

Assalammualikum,
Saya baru saya menempah 2 botol ubat sampar dr zali agro farm. semua ini sebagai persediaan untuk menghadapi serangan sampar. fuhh... hampir smua induk ayam sudah menemui ajal. Petang tadi, ayam umur dlm 3-4 bulan mula monyok, ayam piru mula menunduk. ditambahkan lagi dengan keadaan reban yang becak

sedih tengok, ayam mati macam tu je. hari2 kena korek lubang kubur.hehe.. 1 hari 5 ekor. yang merisaukan saya  sekarang ialah burung budgie kesayangan saya yang baru sahaja belajar membiak. risau2..

untuk langkah berjaga-jaga, saya telam menempah 2 botol vaksin dr saudara Zali.

macam ni la rupa vaksin tu

7 comments:

  1. Amar..test dulu..kalau ok saya pun nk ubat tu..utk persediaan..mmg sedih kalau ayam2 kita mati...

    ReplyDelete
  2. zali ckp ubt ni bagus utk sampar.

    td pg pjbt haiwan, dorg xjual ubat ni, dorg ckp ayam2 yg keluar dr ladang besar, mmg pihak ldg dh bagi ubt ni kt ayam2 tu. ptt la sihat2 je ayam2 tu.

    saya ada tnya kawan azam tu, dia ckp nnti dia tnya harga ubat ni kt pembekal. nnti azam follow up la dia. InshaAllah, saya cuba dulu ubat ni. mintak2 ubat2 ni sampai cepat sikit. induk ayam yg saya ada skrg cuma tinggal 5 ekor lebih je. tak banyak dh.

    daun2 yg saya cakap dpt menghalang hawar ni habis mati,xleh saya nk test utk ayam2 saya.

    ReplyDelete
  3. ooo..kalau jabatan haiwan x ada info pasal ubat sampar..mungkin jabatan kerjaraya boleh bagi info..hari tu kat pesta Pulau Pinang pun saya ada tanya..tp pegawai yg bertugas bg jawapan yg agak bodoh...kalau malas nk bekerja bg peluang anak2 muda yg nk bekerja dgn ikhlas..

    ReplyDelete
  4. mungkin jabatan kerja raya boleh bagi kalau samy vellu menerajui lg.hehe..

    kalau tnya vet kerajaan, dorg akan ckp, xde ubat untuk penyakit sampar ni. matila jalan terakhir, termasuklah kerani yang jg vet kt sini. tapi dia sarankan saya bg makan beras+kunyit. kenalan saya yg buat bisnes ayam kampung kt balik pulau bg cadangan bg makan bawang. bawang campur+nasi pon ok dia ckp.

    semalam saja tanya pegawai atasan vet tu, selamat dia boleh jawab. bila tanya vaksin new castle, trus dia tembak untuk penyakit sampar ke?wah.. mmg betol2 tau ni makcik tu.hehe..

    tu yang dia ckp vet kerajaan tak jual sebab ladang ayam dh bagi vaksin ni masa kt ladang. patutlah saya tgk ayam gajah yang dijual kt pasar sihat2 shj.

    pendapat saya, memang sangat merugikan la jb. vet ni tak sediakan vaksin ni. tak semua org kampung tau guna internet. tambah2 orang tua, hbs mati semua ayam. kesian kita tgk. dorg mmg tak tau ada vaksin ni. tp mengikut bro zali, vaksin ni berkesan semasa ayam baru2 kena/ pencegahan utk ayam tu shj. kalau dh tahap nazak, mungkin kita akan mempercepatkan dia terus mati.

    mcm saya buat haritu. ayam dh nk mati, terus saya sumbat dengan ubat champion tu, ddk kejap, terus mati. paruh meleleh je dgn ubt tu.hehe..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum....awal tahun ayam saya mati 50 ekor,veterina tampin dtg ambil sample...lepas ayam semua mati dia org dtg bagi surat sahkan itu penyakit sampar...org kg lagi pandai....tapi tq kpd veterina Jasin....dia bagi aku ubat New Castle....alhamdulilah,sekarang serang kedua ayam aku o.k...cuma susah dpt tapi boleh order kat Zali...kalau dah tenat...jgn bagi...sembelih trus tanam sebelum berjangkit...

    ReplyDelete
  6. Salam boleh bg sy info pasal penyakit sampar ni x? Sy puas mencari xjumpa. No sy 0179227257

    ReplyDelete
  7. aper yang korang cerita kat atas nie pasal penyaakit ayam.. baru je kena kat den... vet dah datang amik ayam nak wat post moterm kata nya .. keputusan 2 minggu lagi.. tadi dah bagi vaksin kat anak anak ayam, ayam yang dah umur 3 bulan dan induk induk ayam... nasib dapat cepat vaksin kat zali .. tengok la keputusan dia ,, ok ke tak ok dalam bulan nie.. yang dalam rumah tentu ok kot tapi yang kat luar nie harap harap ok ler.... kita ikhtiar allah tentu kan..

    ReplyDelete

 

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About